То бути чи не бути метро до Троєщини?
Мінекономрозвитку вже про все домовилось з китайцями, які, між іншим, будували “Пальмові острови” в Еміратах
Сага під назвою "метро на Троєщину" набирає нових обертів. Перший віце-прем'єр міністр економічного розвитку і торгівлі Степан Кубів повідомив, що його відомство домовилось з китайськими інвесторами, а саме — з міжнародною групою "Pacific Construction" стосовно будівництва четвертої гілки київського метрополітену. Чергова згадка про славнозвісне метро на Троєщину була сприйнята, м’яко кажучи, без ентузіазму. Тим більше при згадці майбутніх інвесторів - усюдисущих китайців. Адже впродовж 15 років плани будівництва нових гілок київського метрополітену з’являлись по кілька разів на рік, а результату як не було, так і нема. Тож і на заяву пана Кубіва особливих сподівань кияни не покладали. Проте придивившись детальніше до китайських компаній, з якими домовлялися цього разу, стає зрозуміло, що проект може виявитися цілком не вилами по воді. Бо ж запрошені - товариші зі світовим ім’ям. Це вони будували знамениті Пальмові острови в ОАЕ. А ще ледь не всю китайську залізницю та кільканадцять метрополітенів у китайських та азійських мегаполісах. Тож, є надія на те, що вони справляться і київською Троєщиною.
Подумаєш метро, якась «дрібничка»
Китайські гроші та ресурси в українській інфраструктурі – не новинка. Наразі вже є кілька будівельних проектів, які реалізуються в Україні не лише за китайські ресурси, а й під керівництвом китайських фірм. За такою ж схемою, як планують і “троєщинське” метро — фінансування, планування, закупівля йде через фірму-управителя, а саме будівництво здійснююється місцевими підрядниками. Яскравий приклад – траса Одеса–Миколаїв–Херсон, якою наразі займається китайська компанія China Road and Bridge Corporation, дочірня фірма згаданої China Pacific Construction Group.
Втім, в контексті фінансових і технічних можливостей нам цікава саме материнська структура. Станом на 2016 рік активи China Pacific Construction Group оцінювались у 112,6 млрд доларів (а це в 1,2 рази більше ніж ВВП України!). Компанія активно займається питаннями міжнародної інфраструктури — розвиває сполучення Китаю з країнами Європи. Наприклад, вони будують магістраль Європа — Західний Китай, що пролягає майже по всій території Росії. Також приглядаються до варіантів морського сполучення Китаю та Європи через порти України, маючи в планах побудувати магістраль Одеса — Ґданськ.
Серед відомих проектів China Pacific Construction Group — китайська залізниця, з усіма надсучасними і надшвидкісними ділянками. Наприклад, залізнична магістраль Шанхай — Гуанчжоу, поїзди по якій “літають” зі швидкістю 350 км/год. Найбільшого ж славу компанії принесла участь в проекті будівництва знаменитих “Пальмових островів” в ОАЕ – унікальних житлових кварталів, розташованих на рукотворних островах в Персидській затоці. Саме китайці займались залізничним сполученням штучних островів з материком.
А з метрополітеном у китайців взагалі «розмова коротка» — вони беруть і будують. При чому, із шаленими темпами. В себе на батьківщині вони здають по дві гілки (!) метро на рік. В місті Нанкін, наприклад в 2015 році було збудовано дві гілки, кожна з яких має більше 20 станцій.
Є ще один приклад – у місті Чунцин метро почали будувати лише в 1999 році. І за 18 років збудували вже 7 гілок, а це – близько 170-ти станцій.
То як будемо домовлятися?
Як повідомив віце-прем’єр, вже наявні конкретні домовленості з китайським консорціумом — КМДА та Кабмін надали гарантії того, що проект обов’язково буде втілений в життя. "4-та гілка, 18 кілометрів, 13 станцій. Попередня вартість проекту 2 млрд доларів, 85% з них забезпечуватиме китайська сторона (кредит 20 років під 2% річних). 15% проекту фінансуватимуть коштом Київської міської державної адміністрації – КМДА" – зазначив чиновник. Меморандум про співпрацю щодо проекту будівництва четвертої лінії метро в Києві було підписано ще в травні цього року.
Зрештою, окрім рамкових параметрів, поки нічого не відомо. За словами міністра, потрібно скласти остаточний текст угоди, чим наразі займається робоча група у складі представників КП "Київський метрополітен", Мінекономрозвитку та інвесторів. Швидше за все, діятимуть за звичною схемою - китайці профінансують, спроектують, закуплять необхідні матеріали і опікуватимуться ходом будівництва. При цьому підрядниками виступатимуть українські компанії, припустимо той же КП «Київметробуд». Ця схема — дуже поширена в міжнародній практиці.
Чесно кажучи, в ситуації постійної нестачі коштів на такі масштабні проекти у міській казні, подібна співпраця чи не найкращий вихід. Аби тільки не сталося так, як у випадку провалу за часів Януковича «Повітряного експресу», проекту залізного сполучення столиці та міжнародного аеропорту Бориспіль, коли гроші китайських інвесторів просто розікрали. Цього разу нам точно не пробачать…
https://www.ukrinform.ua/rubric-society ... esini.html