Трамвай у центр: як у Київ хочуть повернути рейковий транспорт
Источник
У Департаменті транспортної інфраструктури КМДА обговорюють новий проект подовження ліній швидкісного трамваю з Вокзалу до станції метро «Палац Спорту». «Хмарочос» дізнався деталі проекту.
Чому потрібен трамвай у центр?
Пряме сполучення Борщагівської лінії швидкісного трамваю та Центрального вокзалу з центром міста було перервано у 2001 році – тоді закрили багато маршрутів та розібрали колії на вулицях Саксаганського та Жилянській. У той час це вважалось ніби-то прогресивним рішенням, яке мало сприяти поліпшенню автомобільного трафіку на цих вулицях. Але все ж важливе сполучення великого масиву з діловим центром міста було порушено, а затори є й зараз. У Департаменті транспортної інфраструктури КМДА планують відновити трамвайний маршрут і покращити цим ситуацію в місті.
Інженер департаменту Віктор Петрук розповідає, що транспортна модель Києва, заснована на соціологічному дослідженні, визначає район Паньківщина – Нова Забудова (район вулиць Жилянської – Саксаганського – Антоновича – Великої Васильківської), як діловий центр міста. Тобто сюди у робочі дні приїжджають з усього міста на роботу десятки тисяч людей. Частково цей попит на громадський транспорт забезпечує синя гілка метро, але вона обслуговує тільки північ і південь міста, а ось захід міста з Паньківщиною зв’язаний лише через станцію метро «Вокзальна», поряд з якою знаходиться кінцева зупинка швидкісного трамваю, а також через станцію «Політехнічний інститут». Таким чином, кожного дня суттєва частка зі 170 тисяч людей, які користуються швидкісним трамваєм, пересаджується на метро, аби доїхати до місця роботи.
Якщо ж подовжити цю гілку трамваю до станції метро «Палац Спорту», то її пасажиропотік може вирости зі 170 до 250 тисяч осіб на день. Є у цього рішення ще один позитивний момент – на переходах «Золоті Ворота – Театральна» та «Хрещатик – Майдан Незалежності» щоденне навантаження зменшиться на 10-15%, тобто там не буде відчуття тисняви, як зараз.
Яким буде маршрут трамваю?
Переваги подовження запропонованої гілки зрозумілі, але як саме вона буде проходити? У 2016 році Світовий Банк запросив британську компанію ITP консультувати столичну адміністрацію щодо розробки й запровадження нових маршрутів. Серед іншого, експерти запропонували пустити цю лінію вулицею Льва Толстого. І цей варіант також має право на існування, адже нові трамваї можуть курсувати і на вулиці з більшим кутом нахилу , але київським проектантам все ж ближчий варіант трасування через вулицю Жилянську, при чому в обидва боки.
Схема продления (размер - около 24 МБ)
Раніше, до 2001 року, одна колія була на Жилянській, а інша – на Саксаганського. Але після того, як на Саксаганського зняли рейки, там поклали нову теплотрасу. Її перенесення сильно збільшить вартість проекту, тому пропонується обидві колії прокласти саме по Жилянській у правій дорожній смузі. Там зараз існує неробоча виділена смуга для громадського транспорту, на якій паркуються автомобілі. При цьому збережуться усі повороти та наземні пішохідні переходи, а на ділянці Жилянської від вулиці Толстого до Короленківської навіть зроблять одну додаткову смугу для автівок – таким чином трамвай не погіршить ситуацію з заторами.
Ще одне нововведення стосуватиметься району вокзалу. Колії хочуть прокласти по вулиці Петлюри аж до будівлі Центрального вокзалу, де трамвай зупинятиметься та розвертатиметься. На вулицю Старовокзальну, таким чином, швидкісний трамвай не заїжджатиме. У другу чергу пропонується об’єднати залізничну колію з трамвайною для створення системи tram-train (на схемі позначено синім кольором). Це дозволить ліквідувати ділянку від Повітрофлотського мосту до універмагу «Україна». Кінцева зупинка в районі станції метро «Палац Спорту» буде або на вулиці Шота Руставелі (варіант А), або безпосередньо на Спортивній площі, недалеко від ТРЦ «Гулівер» (варіант В).
Чи буде реалізовано цей проект?
Наразі проект знаходиться на стадії погодження. Заступник голови КМДА Ілля Сагайдак заявив, що цей амбітний проект є найбільш цікавим в плані розвитку рейкового транспорту в столиці.
«Наразі готується розпорядження, яке запустить процес проектування цієї ділянки. Без затримок у фінансуванні ми можемо побудувати нову гілку за півтора року. Це буде важливим кроком для забезпечення комфортного транспортного сполучення районів Відрадного та Борщагівки з центральною частиною міста. Важливим є те, що ми забезпечуємо зручне сполучення без пересадок. Це суттєво розвантажить червону гілку метро і станцію метро “Вокзальна”». - Ілля Сагайдак, заступник голови КМДА.
За різними попередніми оцінками експертів, вартість першої черги проекту становитиме від 150 до 300 мільйонів гривень. У цю суму входить написання техніко-економічного обґрунтування, проектування, розробка документації, і, власне, прокладання колій, каже Віктор Петрук. Але важливим чинником тут є політична воля очільників міської адміністрації – якщо проект не «гальмуватимуть», то можна встигнути і за термінами, і вкластись у фінансування.
Які є подальші можливості розвитку трамваю в Києві?
Далі від цієї гілки можна пустити колії у напрямку станції метро «Либідська» вулицями Антоновича та Великою Васильківською. Після цього є ідея знов з’єднати лівобережний і правобережний трамвай через міст Патона, забезпечивши ще один переїзд через Дніпро громадському транспорту великої місткості. На думку Петрука, важливо з’єднати трамваєм «Либідську» з площею Перемоги а також з районом Палацу Спорту. Це значно розвантажить метро і дозволить комфортно діставатись на роботу киянам з лівого берега.