Трамвай – спасіння чи тягар для Оболонського району?
http://www.kievpress.info/read/11843.html
Трамвай, який, здавалося, так міцно увійшов у побут жителів Оболоні, потроху віддає свої позиції. Забитих людьми трамваїв на маршрутах, прокладених по Оболоні, не видно вже давно – натомість внутрішньорайонне сполучення переходить на нові види транспорту.
Електротранспорт, при усій своїй екологічності та економічній обґрунтованості, має суттєвий недолік – відсутність звукоізоляції. Звісно, можна говорити про спеціальні технології безшумних трамвайних колій, новітні вагони, звукоізоляційні щити, але для мешканців одного з найбільших районів Києва – Оболоні – це лише слова. Особливо близько підібралася ця проблема для оболонців, будинки яких розташовано за 20-25 метрів від трамвайних колій.
На сьогодні в Оболонському районі працює три трамвайних маршрути: №№ 4, 11, 16, які курсують від вулиці Лайоша Гавро до станцій метро «Героїв Дніпра» і «Контрактова». Працюють вони поки що – наприкінці січня минулого року столичної адміністрацією було підписано розпорядження про розробку техніко-економічного обґрунтування демонтажу трамвайних ліній по вулицям Лайоша Гавро, маршала Малиновського, маршала Тимошенко і Зої Гайдай. Натомість Київський міський голова Олександр ОМЕЛЬЧЕНКО розпорядився побудувати в Оболонському районі Києва нову тролейбусну лінію, яка пролягатиме від вулиці Героїв Дніпра по тих же вулицях Зої Гайдай, Тимошенка, Малиновського до вулиці Лайоша Гавро.
Практично відразу ж після цього виникло кілька локальних суперечок щодо доцільності заміни трамваю на тролейбус, але більшість людей погоджувалося, що в нинішньому стані трамвай на Оболоні не просто не зовсім необхідний – він заважає. Для цього можна розібрати конкретні маршрути.
Отже, трамвайний маршрут №4, найкоротший, курсує від станції метро «Героїв Дніпра» до вулиці Лайоша Гавро. Пасажирозавантаженість цього маршруту за останні роки знизилася кардинально – наврядчи можна побачити хоча б наполовину заповнений трамвай. Причина – дость тривалий як для внутрішньорайонного маршруту період очікування, до 10-15 хвилин, а також поява районних маршрутних таксі, вартість проїзду в яких така ж, як і в трамваї – 50 копійок, та й зупиняються маршрутки на вимогу пасажирів не тільки на зупинках, а ходять набагато частіше, приблизно кожні 5 хвилин. Тобто є альтернатива трамваю, причому зручніша і оперативніша.
Далі – маршрут №11 – від вулиці Лайоша Гавро до станці метро «Контрактова площа». З одного боку, цей маршрут виглядає найбільш затребуваним, оскільки проходить через промислові зони на Куренівці й на Подолі, тобто виконує функцію доставки працівників на підприємства цих промзон. Але швидкість цього транспорту на цій ділянці дуже повільна – фактично від метро «Оболонь» до «Контрактової площі» трамвай № 11 доїздить за 45 хвилин, а для сучасного великого міста це катастрофічно довго (поїзд метро проходить ту ж дистанцію за 6,5 хвилин).
Останній маршрут оболонського трамвая № 16, який курсує між станцією метро «Героїв Дніпра» і Куренівським ринком. Можливо, і цей маршрут користувався б попитом, як чи не єдина можливість дістатися Куренівки, якби не ті ж маршрутні таксі, які це роблять якісніше, швидше і не набагато дорожче.
Зрештою, існує ще кілька факторів, які не йдуть на користь існуванню трамвая на Оболоні. Офіційне словосполучення «рухомий склад», що в реальності означає трамвайні вагони, не може передати найголовнішого для пассажира – стану цих вагонів. Так от, для тих, хто, можливо не в курсі – трамваї на оболонських маршрутах виглядають просто жахливо, оскільки коштів на їх ремонт немає. Програма ремонту і модернізації трамваїв і тролейбусів, ухвалена столичною адмінстрацією, передбачає ці кошти, але, певне, вже не для оболонських трамваїв, які останніім часом викликають все більше нарікань з вуст мешканців району. Причина – шум від трамваїв. Колії, прокладені більше двох десятки років тому, якщо говорити мовою технічної документації, вичерпали свій ресурс. Достатньо хоч раз послухати, з яким шумом проходить трамвай коло житлових будинків, і уявити, як це звучить о шостій ранку чи о дванадцятій ночі, щоб зрозуміти, що для оболонців трамвай, будучи транспортним засобом, водночас є порушником комфорту. Крім усього цього, демонтаж трамвайних колій на Оболоні може значно покращити транспортну ситуацію: по-перше, щезне потреба у світлофорах на кругових перехрестях на вулицях Тимошенка і Зої Гайдай, по-друге – міст, яким трамваї №№ 11 та 16 ідуть у бік Подолу, можна переобладнати у автомобільну дорогу, яка спростить сполучення між Оболонню і Куренівкою, тим самим розвантаживши і навколишні автодороги, і частково зменшивши транпортне навантаження на Куренівсько-Червоноармійській лінії метрополітену та навколишніх маршрутах наземного пасажирського транспорту.
Повертаючись же до теми заміни трамвая на троллейбус, слід згадати, що навіть капітальний ремонт колії, не кажучи вже про спорудження нових колій, набагато дорожче спорудження тролейбусних ліній. Для того, щоб переобладанати майже 10 кілометрів трамвайних колій на Оболоні на сучасні безшумні колії та відремонтувати рухомий склад, слід буде витратити орієнтовно 35-40 мільйонів гривень. Натомість будівництво, наприклад, 10,7-кілометрової тролейбусної лінії у Святошинському районі наприкінці 2003 року коштувало 19,8 мільйонів гривень. А сучасні комфортабельні тролейбуси Е-186 виробництва «ЮМЗ» чи МАЗ 103-Т, які цього року закупатиме Київ (за планами «Київпастрансу» до кінця 2005 року в столцю прибуде 10 тролейбусів ЮМЗ У-186 та 28 тролейбусів МАЗ 103-Т) значно дешевші за сучасні безшумні трамваї. Тому навіть з точки зору економічного обгрунтування троллейбус більше підходить для Оболоні, аніж трамвай. До речі, в перспективі у Києва – закупівля саме для новопобудованих ліній надзвичайно сучасного і красивого троллейбусу львівського виробництва – ЛАЗ Т-183, який побудовано на базі автобусу СітіЛАЗ – такі автобуси вже ходять на маршрутах столичного Лівобережжя.
Загалом міський електротранспорт, напевно, закріпить за собою провідне місце серед інших видів перевезень. Законодавством визначено, що на напрямках зі значними пасажиропотоками, в зонах щільної забудови та підвищеного рівня забруднення довкілля переваги надаються відкриттю тролейбусних маршрутів, а також ліній метрополітену. Щоправда, з метрополітеном в одному з найбільших районів міста склалося. Можна чекати подальших прогресивних перетворень на Оболоні і в галузі наземного транспорту.
Довідка «Київ-Прес-Інформу»: мережа транспорту загального користування міста Києва станом на березень 2005 року складається з 82 автобусних маршрутів, 35 приміських автобусних маршрутів, 22 трамвайних маршрутів, 41 тролейбусного маршруту та 282 таксомоторних маршрутів. У середньому щодня на вулиці Києва виходить 2 тисячі 280 одиниць рухомого складу комунальної власності та майже 2 тисячі 500 автобусів та мікроавтобусів перевізників не комунальної форми власності. За планами розвитку транспортної мережі Києва до 2020 року тролейбусні перевезення мають охопити близько 27% усього пасажиро потоку столиці.
"Київ-Прес-Інформ"