Профспілка наполягає на необхідності заходів, спрямованих на соціально-економічний захист залізничників
Рада профспілки залізничників і транспортних будівельників України надіслала 4 березня п. р. відповідного листа на адресу в. о. Генерального директора Укрзалізниці Максима БЛАНКА.
Шановний Максиме Ігоровичу!
До Ради профспілки надходять численні звернення від профспілкових організацій та членів профспілки, які стурбовані зниженням реальної заробітної плати працівників залізничного транспорту в умовах роботи підприємств галузі у режимі скороченого робочого тижня та зростанні інфляційних процесів у державі.
У зв'язку зі складним економічним становищем і зменшенням обсягів перевезень залізницями було прийнято рішення про запровадження режиму неповного робочого тижня та надання окремим працівникам відпусток без збереження заробітної плати. Працівники поставились з розумінням до таких дій адміністрації, сподіваючись на їх тимчасовість. У такому режимі галузь працювала півроку (січень–березень та жовтень–грудень) у 2014 році і працює у 2015 році, незважаючи на те, що окремі підприємства і залізниці забезпечують виконання встановлених показників роботи. Як наслідок, заробітна плата на залізничному транспорті з листопада 2014 року постійно зменшується.
У попередні періоди рівень заробітної плати вдалось утримати тільки за рахунок виплати у липні–вересні працівникам винагороди за підсумками роботи за 2013 рік. За рівнем заробітної плати у галузях економіки України у листопаді 2014 року залізничний транспорт займав 14 місце, у грудні – 18, у січні 2015-го – 14. Можемо припускати, що й у лютому ситуація не зміниться на краще. Незважаючи на те, що на сайті Міністерства інфраструктури і в засобах масової інформації була поширена інформація, що залізничникам у лютому заробітну плату було підвищено на 5 %, цього не відбулося.
Така політика Укрзалізниці у питаннях оплати праці незрозуміла ні профспілці, ні працівникам, оскільки переважна більшість залізничників мають повне завантаження і забезпечують обсяги перевезень, державні соціальні послуги з перевезень пасажирів, виконують відновлювальні роботи об'єктів інфраструктури в зоні АТО, і в той же час повинні працювати у режимі скороченого робочого тижня й отримувати заробітну плату, зменшену на 20 %.
Інфляція за 2014–2015 роки сукупно перевищить 50 %. Необхідно зазначити, що за такого рівня інфляції необхідно приймати рішення щодо поступового зростання тарифних ставок і посадових окладів працівників протягом року, щоб зменшувати виплати із зростанням індексу інфляції. Тільки у лютому така компенсація на одного працівника складе 347 грн. або 100 млн грн., і з місяця в місяць сума буде збільшуватись.
Із запровадженням неповного робочого тижня на підприємствах масово зростає кількість порушень норм трудового законодавства у питаннях режиму праці і відпочинку. Галузь працює у безперервному режимі, більшість персоналу має змінний режим роботи, а дотриматися зменшеної норми годин неможливо без порушень. До того ж, як показали розрахунки нормативної чисельності, проведені Укрзалізницею, на виконуваний обсяг роботи у 2014 році, в цілому на залізницях не вистачає до нормативу більше 42 тис. одиниць персоналу. За окремими професіями укомплектованість до нормативу становить 70–50 %. Це – монтери колії, електромеханіки, електромеханіки СЦБ і зв'язку та інші. Інтенсивність роботи і навантаження на працівників при такій неукомплектованості значні, а от відповідної оплати немає. У працівників виникає справедливе питання: «Якщо ми працюємо за скороченим тижнем, то чому ми повинні працювати повний тиждень без оплати, і коли закінчиться це свавілля? Скільки ще ми повинні безоплатно працювати?». Тільки за 2014 рік правовою інспекцією праці Ради профспілки було виявлено більше 4 тис. порушень у питаннях режиму роботи і оплати праці на суму 12,5 млн грн.
Результати роботи галузі за 2014-й і 2 місяці 2015-го свідчать, що зменшення обсягу вантажообігу до попереднього року відбулося тільки на двох залізницях – Донецькій і Придніпровський (з відомих причин). А в цілому по Укрзалізниці цей показник виконано на 94,1 % до плану. План з перевезення транзитних вантажів за рік і до відповідного періоду 2013 року в цілому по Укрзалізниці виконано на 94,2 %.
За оперативними даними статистичної звітності за січень–лютий п. р. виконання плану вантажообігу склало 98,1 %, транзиту – 133,1 %.
Враховуючи, що більшість залізниць забезпечує виконання встановлених показників роботи, наполягаємо спільно з керівництвом залізниць прийняти рішення про скасування на підприємствах залізничного транспорту режиму неповного робочого часу.
З метою захисту економічних інтересів залізничників в умовах зростання цін на товари і послуги встановити графік підвищення тарифних ставок і посадових окладів не менше прогнозованого рівня інфляції на споживчому ринку та виплатити працівникам залізниць, які забезпечили прибуткову роботу, винагороду за підсумками роботи за 2014 рік у розмірі 50 % тарифної ставки (посадового окладу), який склався на кінець року.
З повагою
Голова Федерації профспілок транспортників України,
Голова профспілки залізничників і транспортних будівельників України
В.М. ТКАЧОВ