У Києві стає дедалі менше «рогатого» транспорту
Олександр СТЕБНИЦЬКИЙ
Чи не щомісяця у Києві з великою помпою відкривають все нові тролейбусні лінії, але кількість тролейбусів «на метр квадратний» чомусь стає все меншою...
Звичайно, близько сорока ліній тролейбусів дуже добре виглядають на папері, й гіпотетично мають задовольняти транспортні потреби мешканців міста. Але що з того киянам, коли й без того перевантажені пасажирами лінії лишають тролейбусів, перекидаючи їх на свіженькі «піар»-маршрути?
У київських тролейбусів нелегка доля. Влада їх любить, але здебільшого для того, щоб розрізати чергову стрічечку на відкритті нової лінії, а не полегшити життя киян. На разі тролейбусів на вулицях міста стало у 2 рази менше, ніж у 1990 році: 500 проти 1000. Про сучасний стан речей у галузі столичного електротранспорту «Киянам» розповів незалежний експерт, голова комітету «Кияни – за громадський транспорт» Михайло Барашков.
Ще з 1995 року в місті створюється дуже багато тролейбусних маршрутів. Порівняно з тими часами довжина ліній виросла мало не вдвічі. Деякі з нових маршрутів дуже важливі, деякі – ні. Більшість нових тролейбусних ліній робляться просто «під галочку». Хай так, але проблема лежить у тому, що для нормального руху на них тролейбусів банально не вистачає. «Кожен рік стабільно зменшується кількість рухомого складу. З 1995 року кількість тролейбусів поступово стає все меншою. Закупається невелика кількість машин, але ще більшу кількість доводиться списувати. Тобто тролейбуси забирають зі старих маршрутів, які колись працювали досить добре, й перекидують на нові – нагадати про їх існування. На разі у Києві лишилося дуже мало тролейбусних ліній з нормальним рухом і громадський транспорт стає просто непридатним до використання. Особливо це стосується тролейбусів. За такої політики у місті скоро лишиться пара сотень машин на сотні маршрутів, які будуть лише пародіювати громадський транспорт, а не виконувати нормально його функції. Зрозуміло, що з такою такою політикою потрібно боротись» - розповідає Михайло Барашков.
«На Солом’янці погано налагоджена робота усіх маршрутів тролейбусів – дев‘ятий існує практично лише на папері. Чотирнадцятий маршрут у центрі також ледь дихає. Останнім часом дуже погіршився рух на лініях 27-го та 25-го тролейбусів – де якраз дуже багато пасажирів. П‘ятірка теж ходить рідко. Дванадцятий тролейбус – взагалі привид. Побачити його – вже поталанило. З «нових» ліній погано ходять 10-й та 34-й тролейбуси – вони взагалі не були киянам потрібні, тому й погано ходять» - продовжує він.
Тролейбусних ліній з нормальним рухом машин у Києві зовсім небагато, принаймні пану Михайлу вдалося перерахувати їх чи не на пальцях. «Нормальний рух на деяких лініях на Теремки, Троєщину, Виноградар. Ще сюди можна додати лінію на Біличі. Решта працює погано» - каже Михайло Ігорович.
Окрім того, багато міських тролейбусів працює на межі строку експлуатації. «Якщо рахувати по нормативних строках експлуатації, то потенційно аварійних тролейбусів – до половини. Звичайно, чеські «Шкоди» можуть служити значно довше свого нормативного строку експлуатації, й у цьому нічого страшного немає. Але все одно, близько 50 машин потрібно зписувати вже найближчим часом. Усі «Шкоди» купувалися ще до 1991 року – їх більшість. А українські тролейбуси, які виготовлені до 1995 року вже практично всі списані, але вони були менш якісні, й як наслідок – менше прослужили. Тобто середній вік кіївського тролейбуса – близько 14 років. Але «Шкоди» можна використовувати 15 років та більше, а от у вітчизняних «ЮМЗ» якість не дуже – вони інколи служать менше п‘яти-семи років. Авіантівські тролейбуси досить надійні, хоч їх і перестали закупати. Невразливий до корозії корпус та досить надійна моторна частина. Вони ще недовго їздять, але мають протриматися років з п‘ятнадцять» - каже експерт.
Ніяких помітних зрушень у фінансуванні тролейбусного парку міста у 2005 році не помітно і не очікується. «Краще стали фінансувати лише київські автобуси. Тролейбуси на жаль, фінансуються не краще, ніж у минулі роки. Купуються лише одиниці рухомого складу, припинили купувати відмінні тролейбуси «Авіанта», які дуже надійні та можуть довго служити. З нових моделей зараз купують вітчизняні тролейбуси «ЮМЗ», менш надійні та з меншим строком служби. Саме завдячуючи малому парку постійно відкладається запуск 44-го тролейбуса на Оболоні та продовження лінії 43-го на метро Чернігівська. Ці роботи планувалося завершити ще у минулому році, й досі нічого немає. Тобто вже навіть не вдається відкривати нові маршрути, незважаючи, що це улюблена справа київської влади» - розповідає Михайло Барашков.
Також редакції «Киян» вдалося отримати красномовні цифри, які добре ілюструють сучасний стан .парку тролейбусів у місті:
Парк тролейбусів з 1950 по 2005 рік:
1950: 129
1960: 290
1970: 737
1981: 1038
1984: 1092
1990: 1125
1995: 713
1996: 681
1997: 645
1998: 629
1999: 612
Січень 2005: 518
Листопад 2005: близько 510.
Склад парку:
Близько 510 машин
Skoda 14Tr 1983-89 рр. - 205
Skoda 15Tr 1990 р. - 24
Skoda 15Tr 1994-95 рр. - 19
Skoda 14TrM 1996 р. - 4
ДАК 271Е - 1988 - 1990 рр. - 8
ЮМЗ Т1 - 1993 - 1996 - 44.
ЮМЗ Т2 1996 р. - 15
ЮМЗ Т2 2000-2004 рр. - 79
Київ-12.03 «Авіант» 1996-2003 рр. - 68
Київ-12.04 2000 р. - 1
МАЗ-103Т - 51
Найближчим часом очікується зняття з експлуатації 8 тролейбусів ДАК та декількох Шкод.
Днями відбудеться веб-конференція голови комітету «Кияни – за громадський транспорт» Михайла Барашкова. Свої запитання Михайлові Ви можете поставити тут.
http://www.kiyany.com.ua/news/2005/11/2/5794.htm