Вулицю в центрі хочуть зробити пішохідною: слово за її мешканцями
Першою пішохідною вулицею в Україні вважається вулиця Незалежності в Івано-Франківську – такою вона стала ще наприкінці 80-х років ХХ століття. У столиці України, як багатомільйонного мегаполісу, здобутки поки що скромні: частина Хрещатика, яка стає вільною від транспорту у вихідні та святкові дні, алея Героїв Небесної Сотні, Андріївський узвіз з його автоматичними болардами, а віднедавна – частина вулиці Сагайдачного та Контрактової площі.
Незабаром цей перелік може поповнити вулиця Пушкінська, принаймні її відрізок, який охоплює один або кілька кварталів. Ідею зробити вулицю вільною від транспорту (за винятком машин швидкої допомоги та автівок, що використовується на потреби її жителів) запропонувала громадська організація «Квартал Пушкінська – Велика Васильківська». В ідеї «пішоходизації» вулиці знайшлися як палкі прихильники, так і запеклі супротивники.
- Пропонуючи створити пішохідну вулицю, - каже представник ГО «Квартал Пушкінська – Велика Васильківська» Ярослав Колосович, - ми пропонуємо відхід від стандартів директивного прийняття рішень. Тобто, ідея вільної від транспорту зони на Пушкінській - це результат міського діалогу. Пішохідна вулиця - в першу чергу, зона комфорту самих городян і потужний інструмент активізації економіки і торгово-громадського середовища району.
Більшість вулиць міста - це транзитні коридори, де просто прокладені відрізки шляху з пункту «А» до пункту «Б» для товарів, авто і людей, пояснює Ярослав Колосович. Пішохідна ж вулиця все більше стає місцем комунікації, розвитку, культурного обміну, бізнес-простору. Зона пішохідного руху може виконувати чотири головних функції: торгівля, рекреація, соціальна і культурна функції.
Торговий аспект полягає в тому, що магазини, крамниці та кав’ярні приносять набагато більше доходу саме в пішохідних зонах. А куди, як не на затишну вуличку, прийти прогулятися городянам і туристам? Тут доцільно розташовувати центри розваг, проводити фестивалі та святкові заходи.
Потрапляючи до зони комунікації і релаксу, тікаючи від міського шуму, ви не просто спостерігаєте за оточенням, а й презентуєте себе, наголошує ініціатор проекту. По суті, вулиця, де рух створюють люди - це ніби ярмарок можливостей і соціальних ролей. Тому в пішохідних зонах важливо створювати акценти, соціальні пріоритети за допомогою вивісок, перформансів, флеш-мобів та й просто торгових наметів певного напряму.
Важливий момент - культурне наповнення. Унікальність Пушкінської полягає в тому, що її історична забудова часів XIX - початку ХХ століття збереглася майже в первинному вигляді. Крізь століття чути вплив легенд літератури і мистецтва: Івана Нечуй-Левицького, Зої Гайдай, Марії Литвиненко-Вольгемут, промисловця і культурного діяча минулого Фрідріха Міхельсона.
У рамках створення Пушкінської пішохідної автори проекту планують повністю переформатувати транспортну вулицю в зону комунікації і відпочинку. Та перш, ніж мріяти про пішохідну зону, потрібно проаналізувати транспортний трафік за часом доби, порами року, і т. п. Так само вкрай важливо побачити, як буде виглядати інфраструктура і зв’язок з традиційними дорогами, чи не блокує запропонований варіант важливі соціально-економічні точки.
Переформатування вулиці в пішоходну зону, звичайно, має спиратися на букву закону, а сам проект передбачає всебічну участь міської влади, починаючи від виділення коштів, і закінчуючи поетапною експертизою реалізації проекту.
- Пушкінська - чудове місце для пішохідної зони: прекрасна архітектура, історичні будинки, що збереглися з кінця ХIХ століття, вражаючі двори-колодязі, - каже Ярослав Колосович. - Нашу ініціативу підтримали чимало мешканців вулиці, а також людей, які тут працюють. На Пушкінській - односторонній дорожній рух. Поруч розташовані вулиці, які його дублюють, і тут не ходить громадський транспорт. Ми вже підрахували інтенсивність автомобільного руху та вважаємо, що можна буде залишити під’їзд для власників закладів і мешканців. Вздовж вулиці можна буде облаштувати велодоріжки, посередині — зелену зону, яка стане чудовим рекреаційним простором. Пішохідна Пушкінська перетвориться на нову туристичну локацію міста і розвантажить вулицю від запаркованих автівок. Питання нових паркувальних місць ми вирішимо з громадою кварталу.
Зміна у вигляді вулиці Пушкінської і справді має великий спектр цілей. Обмеження руху зменшить рівень забруднення повітря і шумовий фон, дасть можливість звільнити пішохідні тротуари, рекреаційні зони, майданчики для кафе. В проекті закладені також озеленення вулиць і двориків.
- Проект пішохідної Пушкінської стартує з розробки цільової програми, узгодженої в Київській міській раді, - каже пан Ярослав. - Комплексна стратегія розвитку вулиці передбачає не тільки перетворення самої вулиці, а й створення підземних паркінгів.
Проект пішоходизації вулиці представник ГО «Квартал Пушкінська – Велика Васильківська» детально виклав на засіданні Громадської ради при Шевченківській райдержадміністрації. І наразився… на спротив частини аудиторії. Частина місцевих мешканців запідозрила авторів проекту… в лобіюванні інтересів будівельників підземного паркінгу.
Втім, зрештою, члени Громадської ради підтримали проект. Але висловили і рекомендації. Серед них – побажання активніше співпрацювати з мешканцями будинків, від думки яких залежатиме у кінцевому підсумку доля вулиці.
- Ми попросили Ярослава Колосовича, щоб він зібрав підписи від мешканців, - розповів «Вечірці» голова Громадської ради при Шевченківській райдержадміністрації Юрій Чиж. - Він зібрав більше 150 підписів мешканців, які не проти, щоб тут була безтранспортна зона. Як і в кожного проекту, в цього є свої прихильники і противники. Але проект нормальний. Можливо, спочатку варто зробити пішохідну зону не на всій вулиці Пушкінській, а лише відрізок узяти, наприклад, від бульвару Тараса Шевченка до вулиці Богдана Хмельницького. Спробувати, що буде позитивне, що негативне. Наш мер Віталій Кличко підкреслює, що в майбутньому центр міста повинен бути вільним від транспорту. Влада підтримує цей напрямок. Але все вирішують мешканці вулиці. 150 підписів, звичайно, малувато. Ми повинні провести збори, зібрати всіх мешканців кварталу, вислухати їхню думку. Домовилися повернутися до цього проекту восени, провести його громадське обговорення. І вийти, у підсумку, на конкретне рішення, щоб якомога менше було незадоволених.
https://vechirniykiev.com.ua/news/vulyt ... hkantsyamy