Михайло Пилипчук: «У будь-яку пору наш метрополітен незамінний...»
Серед депутатського корпусу Харківщини чимало досвідчених народних обранців. Але і серед них є такі, які мають незаперечний авторитет, до думок яких уважно прислухаються, коли приймаються відповідальні рішення. Саме до таких належить і депутат Харківської обласної ради, заступник голови постійної комісії з питань будівництва, житлово-комунального господарства та екології, у недалекому минулому Харківський міський голова, а нині начальник метрополітену М. Д. Пилипчук
Коло депутатських турбот Михайла Дмитровича надзвичайно велике, адже він та ще один депутат представляють в обласній раді інтереси півторамільйонного Харкова. Протягом лютого — березня депутат зустрівся і звітував перед виборцями Київського, Московського, Ленінського районів. Та якими б важливими не були міські проблеми, пріоритетною є робота міської підземки, важливість якої ми особливо відчули в морозні і сніжні дні зими 2006 року. Тоді понад тисячу трудівників у нічний час розчищали колії і стрілки на шляхах від депо до тунелів, підходи і сходи до станцій метрополітену, постійно стежили за станом тунелів, роботою обладнання та інше. Метрополітен в умовах низьких температур працював без жодного збою. О 5-й годині 30 хвилин ранку поїзди виходили на лінію і доставляли пасажирів до всіх районів міста. Графік руху поїздів виконаний на сто відсотків. Тож перше моє запитання про свою депутатську діяльність у четвертому скликанні обласної ради стосувалося роботи метрополітену...
- Наша підземка, - сказав Михайло Дмитрович, - належить до 20 провідних метрополітенів світу, яких загалом близько 130. У Харкові на 35.6 кілометра метрополітену працюють 28 станцій. Торік метрополітен перевіз 288,6 мільйона пасажирів, що на 11.2 мільйона більше, ніж у 2004 році. Середньодобові перевезення у 2005 році становили 790,8 тисячі пасажирів, а в окремі дні перевищують мільйон. Характерною ознакою є те, що ми одержали приріст на платних пасажирах, а пільгові перевезення зменшилися. Дотримання графіка руху поїздів становить 99,99 відсотка. Відремонтовано 94 вагони (з них 18 - капітально), 3 ескалатори, виконані інші роботи. Частка метрополітену в загальноміських перевезеннях становить більше 50%. Забезпечується висока культура обслуговування пасажирів.
Впевнено, стабільно працює наш колектив і у 2006-му. У січні-лютому перевезено 46 мільйонів 330 тисяч пасажирів. Минулого року за цей час - 44 мільйони 570 тисяч. Графік руху потягів з початку нинішнього року дотримується майже стовідсотково. Нині Харківський метрополітен за обсягом пасажироперевезень посідає четверте місце (після Московського, Санкт-Петербурзького та Київського) серед підземок країн СНД.
- Михайле Дмитровичу, є досить популярний вислів: "Удосконаленню немає меж". Напевне, його дотримується і ваш колектив. Тож, що робиться для поліпшення роботи метро?
- Насамперед ми реагуємо на зауваження та пропозиції пасажирів. Вони для нас - своєрідний барометр роботи багатотисячного колективу метрополітену. З цією метою торік протягом місяця щодня, окрім вихідних, можна було зателефонувати нам на телефон "гарячої лінії", поспілкуватися з керівниками метрополітену, структурних підрозділів і висловити свої думки щодо нашої роботи. Результати "гарячої лінії" аналізувалися і узагальнювалися для прийняття конкретних заходів щодо підвищення ефективності роботи колективу, забезпечення культури обслуговування і безпеки руху на лініях підземки.
Основні пропозиції стосувалися зменшення інтервалу руху поїздів, підвищення культури обслуговування пасажирів, забезпечення належного вигляду вестибюлів, виходів з метро і прилеглої до них території, рекламної діяльності, дотримання правопорядку.
Реагуючи на сигнали харків'ян, ми відкрили додаткові виходи зі станцій "Академіка Барабашова", "Героїв Праці", впорядкували роздрібну торгівлю у підземних переходах, що є також виходами з метро. За проханням пасажирів на окремих станціях розміщено графіки руху поїздів після 22-ї години, змонтовано телеекрани та інше.
- Торік Харківському метро виповнилося З0 років. У процесі його експлуатації, напевне, нагромадилося чимало проблем.
- Усі вони пов'язані з недостатнім фінансуванням потреб нашого державного підприємства. Тривала експлуатація вагонів позначилася на їхньому стані. Знос рухомого складу сьогодні становить 75 відсотків. Є питання і щодо експлуатації ескалаторів, тунельного та іншого обладнання. Але навіть у таких складних умовах ми робимо все можливе, аби забезпечити надійну, безперебійну роботу метрополітену. У складні в погодному відношенні дні, коли виникли значні перебої у роботі наземного транспорту, метрополітен був просто безальтернативним. Завдяки його ритмічній роботі, Харків не мав проблем у перевезенні городян, як мали Донецьк, Дніпропетровськ, Луганськ та інші великі міста України.
Ще одна гостра проблема - кадрова. Близько 10 відсотків наших трудівників досягли пенсійного віку. Серед них чимало машиністів. Ці труднощі пов'язані з тим, що заробітна плата, враховуючи надзвичайну складність і відповідальність роботи, не є адекватною обсягу і змісту виконуваних обов'язків. Собівартість перевезень така висока, що її не окуповують кошти, одержані від експлуатації метро.
Чимало пасажирів - то пільговики. Ці пільги мали б компенсуватися з Держбюджету. Але з року в рік державні компенсаційні дотації лише на 18-20 відсотків відшкодовують наші збитки. Доречно сказати, що вартість проїзду, наприклад, у Московському та Санкт-Петербурзькому метро та інших в кілька разів вища, ніж у Харківському.
Та незважаючи на всі ці негаразди, ми прагнемо ефективно працювати на благо людей. Розв'язати наявні фінансові проблеми було б можливо при відшкодуванні державою збитків, допущених при перевезенні пільгового контингенту, в тому числі студентів.
- Михайле Дмитровичу, метрополітен настільки ввійшов у життя харків'ян, що будь-яке повідомлення про його подальший розвиток цікавить буквально всіх. Нещодавно наша увага була прикута до візиту' прем'єр-міністра України Юрія Єханурова до Харкова, відвідання ним споруджуваної станції "Олексіївська". Які результати цього візиту?
- За підсумками робочої поїздки прем'єр-міністра України до Харківської області в лютому поточного року дано окреме доручення міністрам і голові Харківської облдержадміністрації виділити у 2006 році за рахунок державної субвенції 50 мільйонів гривень - по 5 мільйонів гривень щомісяця (починаючи з 1 березня 2006 року) - для забезпечення введення в дію у 2007 році станції метрополітену "Олексіївська". Також дано доручення розглянути питання про додаткове виділення з Державного бюджету на 2006 рік коштів для будівництва Харківського метрополітену в обсязі 22,5 мільйона гривень.
З метою зміцнення фінансового стану Харківського метрополітену передбачено розглянути питання про можливість відшкодування у повному обсязі збитків від безоплатних пільгових перевезень та перевезень студентів з пільгою 50 % вартості проїзду у 2006 році у сумі 37,7 мільйона гривень (проти передбаченої субвенції з Державного бюджету 11 мільйонів гривень). Запропоновано міністрам розглянути питання про можливість проведення відшкодування пільгового проїзду студентів та учнів ПТУ за рахунок коштів Міністерства освіти і науки України.
- Скажіть, будь-ласка, які перспективи розвитку Харківського метро?
У січні-лютому метробудівники використали 8 мільйонів гривень із міського бюджету. Виділено кошти з обласного бюджету на спорудження електропідстанції "Перемога", що дасть живлення не тільки для об'єктів метрополітену, а й усього Олексіївського масиву. Якщо уряд дотримає свої обіцянки, то в серпні 2007 року буде введено в експлуатацію станцію "Олексіївську", а у 2009 році -станцію "Проспект Перемоги" і депо "Олексіївське".
Державною програмою будівництва та розвитку мережі метрополітенів на 2006-2010 роки передбачено спорудження дільниць "Метробудівників ім. Ващенка" - "Державінська" - "Одеська", а також "Історичний музей" -"Площа Урицького", розробка і виконання проектних робіт продовження Салтовської лінії до станції "Дружби народів".
- Депутатські турботи не обмежуються одними метрополітенівськими проблемами. До вас звертається багато людей. Що іх найбільше турбує?
- Усі чотири роки, без жодного порушення графіка, кожного третього вівторка проходить мій депутатський прийом. Люди звертаються з різними проблемами. Основні питання, які їх турбують, - це соціальний захист, благоустрій міста (ремонт доріг і освітлення вулиць, проведення телефону), медичне обслуговування, працевлаштування, надання матеріальної допомоги, будівництво метро.
Зі своїми проханнями, пропозиціями харків'яни до мене звертаються скрізь, де буваю. Вислуховую всіх, чим можу допомагаю. Із порушених виборцями питань більшість розв'язані позитивно. У своїй повсякденній роботі, у підготовці рішень обласної ради прагну максимально врахувати думки, висловлені мешканцями міста на зустрічах і у письмових зверненнях.
Георгій КОНОПЕЛЬЦЕВ, 18 березня, "Слобідський край"
Світ на всіх у нас один, ба живемо кожний сам...
And we have just one world, but we live in different ones... © Dire Straits