Радіо Свобода, 09.07.2011
Інна Кузнєцова: Ви розказали про метро і жодного разу не згадали «Стратегії розвитку міста» в цій розповіді. Однак розвиток транспортної інфраструктури належить до Стратегії розвитку міста, яка була ухвалена чи взята за основу 23 червня Київською міською радою. І зараз на сайті міської влади є проект цієї стратегії для обговорення. Взагалі, як відбувається обговорення стратегії?
Олександр Попов: Я два слова скажу, що таке стратегія. У нас багато хто говорить про те, що Київ мусить бути сучасною європейською столицею. І всі ми з цим згодні. Але стратегічний план – це план, який говорить, як цього досягти. Це дуже важливий документ. Він є таким сучасним підходом, який використовували багато інших міст, країн, які сьогодні мають інтенсивний розвиток. Тому ми залучили відомих фахівців, які дозволили нам на високому рівні його підготувати.
Але стратегічний план – це план, який перш за все визначають самі мешканці. Вони визначають, як буде розвиватися те чи інше місто, які пріоритети треба вибирати. І сьогодні, коли ми підготували основу, ми запропонували киянам це зробити. Тому в нас сьогодні є можливість і обговорення на рівні і районів, і мікрорайонів, і подача інформації через наші можливості телефонні, наприклад 1551 – кол-центр, це безумовно інтернет.
А ще багато можливостей ми в подальшому будемо утворювати для того, щоб і в засобах транспорту були можливості передати інформацію, яку ми потім будемо аналізувати та вибирати цікаві пропозиції.
Інна Кузнєцова: Як довго проходитиме це обговорення? Тому що люди здебільшого не особливо знають. Такий є сайт «Комунальна Україна», який опікується проблемами ЖКГ і так далі. Вони проводили своє опитування і здебільшого люди, які брали участь в опитуванні, сказали, що це чергове загравання влади з киянами. А що таке стратегія, то вони, мовляв, і не чули.
Олександр Попов: Це особливість цього моменту, тому що, на жаль, навіть якщо зайнятися серйозно стратегією без, скажемо так, консультантів серйозних, то я Вас переконую, що в країні, у будь-якому місті не знайдеться якась кількість фахівців, які дозволять розробити цей план на високому рівні. Якщо ж немає фахівців, то що ж говорити про те, що про це думають самі, наприклад, кияни. Тому якраз утворити умови для того, щоб кожен, хто захоче, зміг прийняти участь – це зобов’язання влади. Інша справа – чи захочуть зробити це всі?
На осінь, я думаю, що це буде жовтень чи, може, листопад ми проведемо загальноміські громадські слухання з залученням великої кількості киян, хто захоче в цьому прийняти участь, і будемо дуже серйозно обговорювати вже ті пропозиції, які будуть надані. Ми зараз їх отримуємо у великій кількості.
Безумовно, що деякі з них просто можуть бути враховані при, наприклад, розробці плану розвитку того чи іншого мікрорайону, а деякі з них дійсно можуть стати серйозною підказкою відносно розвитку стратегічного…
Інна Кузнєцова: Не знаю, як Ви назвете те, що прозвучить далі: конструктивною критикою чи допомогою, але коментар експерта корпорації «Гардарика» Костянтина Матвієнка пропоную послухати.
Костянтин Матвієнко: Безумовно такий документ, як «Стратегія розвитку Києва» є вкрай потрібним. Але те, як він розроблявся, а саме розроблявся келійно, розроблявся без залучення широко фахівців, київської громадськості, переважно це робив відомий фонд Рената Ахметова. Таким чином цей документ вийшов не «київським», а, так би мовити, універсальним для будь-якого мегаполісу: чи то Петербурга, чи то Бостона.
І те, що ті, хто розробляв стратегію, не вивчили досконально міста, не зрозуміли, що являє собою місто, як складний об’єкт управління, призвело до того, що цей документ фактично не може розглядатися, як справжня стратегія розвитку столиці. Він не дає відповідей на дуже багато питань, зокрема це місце Києва у світовому поділі праці, те, у що Київ мав би перетворитися за 10, 20 чи 50 років.
Тому формально цим документом можна звичайно вихвалятися і говорити, що от все у нас, як в людей – стратегія у нас є. Насправді застосувати його для Києва прикладним чином не випадає. І ми це побачимо буквально ближчими роками.
Олександр Попов: Ну, можуть бути різні думки. Я вважаю, що і така думка може бути.
Інна Кузнєцова: Наскільки така думка може бути врахована?
Олександр Попов: Може бути врахована. Можливі були різні підходи. Наприклад, можна було б рік розробляти так, як класичний варіант, проект розвитку стратегії, і потім починати обговорення.
Ми просто живемо в такий час сьогодні, коли ми робимо те, що за тиждень, робимо за два дні, тому що ми дуже відстали. Там говорилося про те, що ми не визначили наше місце і наше положення у порівнянні з іншими. Навпаки, у нас величезний аналітичний матеріал відносно того, де сьогодні місто Київ у розвитку економіки, інших галузей у порівнянні з іншими містами, які сьогодні на території Європи є.
І я можу сьогодні стверджувати об’єктивно, що ми відстали на 10-15 років від столиць країн, які були колись в соціалістичній співдружності. І це означає те, що якщо вони розвиваються, наприклад, навіть успішно, то ми повинні в два рази швидше це робити.
І таким чином ми підходили до того, щоб розробити у стислий термін проект (хотів би це підкреслити!) стратегії для того, щоб потім вже з киянами його розглянути і прийняти остаточний варіант. Ми ж розуміємо, що ніхто у нас в Києві сам такий план не розробить і не дасть його якийсь хоча б проект для того, щоб можна було б це робити.
Що стосується участі експертів. У нас була експертна група, куди ми залучили велику кількість наших фахівців, експертів в різних галузях. Вона дуже активно працювала. Крім того, велика кількість опитувань була зроблена серед киян. І таким чином я можу стверджувати, що це більше, скажемо так, вже на сьогодні проект саме київський, тому що він був підготовлений фахівцями-киянами.
Інша справа, що нам допомагали в цьому в тому числі й іноземні фахівці. Але я хочу підкреслити, що це дуже важливо, тому що ми хотіли вийти на стандарт міжнародний. Тобто, коли ми будемо говорити про те, що наша стратегія, яка прийнята, існує, то ми одночасно можемо стверджувати, що вона на самих високих сучасних стандартах розроблена.
Інна Кузнєцова: Генеральний план розвитку міста Києва і Стратегія розвитку міста Києва – це якісь паралельні речі, чи Генеральний план сам по собі, а стратегія сама по собі?
Олександр Попов: Ні, це пов’язані речі.
Перша – це стратегія, тому що вона повинна визначити, наприклад, що ми розвиваємо: житлове будівництво, виробництво, науку чи, наприклад, вищі навчальні заклади. А потім вже Генеральний план деталізує ту чи іншу територію розвитку на території столиці.
І ми одночасно, розуміючи, що ми вже приблизно визначили основні напрямки розвитку, доводимо, як можна так сказати, до кондиції Генеральний план. Ми його також восени, може, трошечки пізніше безумовно, ніж стратегічний план, але ми його теж будемо затверджувати.
І дуже важливо (і я хотів би, щоб це відбулося), щоб ми його запропонували затвердити на рівні Кабінету Міністрів України. Тому що, по-перше, розвиток міста Києва – це повинна бути (і воно так і є) складова розвитку України в цілому.
А по-друге, безумовно, щоб ми прибрали оцю корупційну… В минулі роки таке було, коли в Генеральний план вносили на кожній сесії міської ради зміни для того, щоб вилучати ті чи інші території, в тому числі і зелені насадження. Так от, щоб запорукою стабільності розвитку Києва був Генеральний план, його треба затвердити на рівні Кабінету Міністрів.