Ренесанс київського трамвая
Віталій КУРІННИЙ | “Хрещатик” 16-11-2007
Столична влада сприяє відродженню трамвайного сполучення в місті, реконструюючи швидкісну лінію та старі вагони
Нині провідні столичні фахівці розробляють стратегію розвитку муніципального транспорту. Вона передбачає відкриття нових маршрутів, заміну рухомого складу. Значне місце відводять екологічно чистому виду міських перевезень — трамваю. Адже не секрет, що за роки правління старої влади кількість маршрутів і довжина трамвайних колій значно зменшилася, але користі від цього городяни не отримали. Вже найближчим часом у столиці повністю реконструюють лінію швидкісного трамвая, модернізують значну частину вагонів. До слова, влітку один із найнадійніших видів транспорту відзначив 115 років з часу появи в місті першого електричного трамвая.
Винахідник трамвая народився на Полтавщині
Мало хто знає, що модель першого в світі трамвая винайшов українець Федір Піроцький. Інженер народився на Полтавщині, але деякий час мешкав у Києві. Перебравшись до Петербурга, він розробив теоретичні основи використання електроенергії на транспорті. Так, в 1874 році він запропонував отцям тодішньої російської столиці створену ним модель трамвая. Але, на жаль, підтримки і розуміння в них не отримав. Тоді винахідник розсилає результати дослідів у різні європейські електротехнічні фірми. Невдовзі його ідеєю скористалася німецька компанія “Сіменс і Галльське”. Щоправда, вони створили значно гірший від задуманого варіант, чим обурили Федора Піроцького. Він наполегливо продовжує вдосконалювати свій винахід, проводить випробування, але знову не отримує підтримки на батьківщині. Тим часом в 1881 році, повністю зберігши схему українського інженера, фірма “Сіменс” офіційно запускає перший у світі трамвай.
Перший у Росії і Східній Європі
На батьківщині родоначальника трамвая його винахід запровадили лише через 11 років. У Києві електричний трамвай з’явився у червні 1892 року. Щоправда, випередивши на 7 років Москву і на 15 — Петербург. Появою електричного транспорту кияни завдячують відомому мостобудівнику Амаду Струве, який впровадив геніальну ідею Піроцького. У той час Струве зводив у Києві залізничний міст через Дніпро. Саме завдяки йому в 1890 році в місті з’явилися конки — трамвайні вагони, які тягнули по рейках коні. Спочатку 8 конок курсувало на Поштовій площі, Великою Васильківською та Хрещатиком, Куренівкою. Щоправда, у місцях підйомів у такого тягового виду транспорту виникали труднощі, тому запуск електричного трамвая вирішував цю проблему. Нові вагони почали рухатися вул. Фундуклеївською (нині Богдана Хмельницького), Бібіковським бульв. (бульв. Тараса Шевченка), Круглоуніверситетською, Банковою, Прорізною, Глибочицькою.
Маршрутами “Київської Швейцарії”
Конки в Києві проіснували досить недовго, і їх замінили “продвинутіші” на той час електричні трамваї. Досить тривалий час вулицями курсував паровий трамвай, але через значну задимленість його перевели за межі міста. До 1904 року він сполучав Київ з тоді ще дачною місцевістю Пуща-Водиця. Тим часом деякі підприємливі кияни зрозуміли, що новий вид транспорту має майбутнє, і активно включилися в роботу. Завдяки цьому в місті почали розширювати лінії, які сполучали центр із околицями і навіть з Броварами. Києвознавець, директор Музею електротранспорту Лідія Лівінська розповіла, що на початку ХХ століття з’явився новий маршрут, так звана “Київська Швейцарія”. “Його проклали у гористій місцевості в районі Лук’янівки,— розповіла вона.— Вагони курсували із Сирецького гаю через Смородинський гай на Поділ”. Вона додала, що маршрут користувався у киян неабиякою популярністю, як і фунікулер, який з’явився в місті у 1905 році. Унікальний вид транспорту — механічний трамвай — сполучив Поділ і Верхнє місто схилами Володимирської гірки.
Ретро-трамвай для екскурсій, а вагон-кафе для урочистих подій
З початку існування трамвай працював в Києві постійно, навіть у роки окупації міста німецько-фашистськими загарбниками. Незначна перерва сталася лише під час Громадянської війни, коли в крайні панувала розруха. Старожили розповіли, що найбільший підйом київського трамвая припадає на 80-ті роки ХХ століття. Тоді в українській столиці довжина колій становила понад 279 км, рухомий склад нараховував 909 вагонів, а пасажиропотік за рік перевищував 396 млн осіб. На жаль, останнім часом у місті значно зменшили кількість маршрутів та скоротили довжину колій. Попередня влада демонтувала їх, мотивуючи це розширенням проїжджої частини і поліпшенням руху авто. Хоча це так і не позбавило місто від численних пробок і заторів. Небайдужі кияни, як можуть, захищають один із найстаріших видів міського транспорту. Нині столицею курсує відновлений ними екскурсійний ретро-вагон. “Щодня ним подорожують школярі, гості столиці, туристи,— розповіла Лідія Лівінська.— Найулюбленіші маршрути — до мосту Патона. Коштує година такої подорожі в межах 180 грн за годину”. Окрім цього, нинішнього літа в місті з’явився ще й трамвай-кафе. Замовляють його переважно для святкування урочистих подій, випускних вечорів. Коштує таке задоволення 250 грн за годину. “Цей маршрут може їздити по всьому Києву, де є колії”,— розповіла пані Лівінська. За її словами, незабаром у Дарниці планують зібрати ще один ретро-вагон — чеський Т-2 з однією фарою, так званий “циклоп”. Кажуть, таких навіть не залишилося вже й у Празі.
Лінію швидкісного трамвая очікує нове життя
У 1978 році в Києві проклали першу на території колишнього Радянського Союзу лінію швидкісного трамвая. Вона з’єднала Микільську Борщагівку з площею Перемоги. Спочатку на лінії було 12 станцій, тривагонні потяги рухалися із швидкістю 25 км на год. Враховуючи, що тривалий час лінія швидкісного трамвая не зазнавала капітальних ремонтів, нині вона потребує термінового оновлення. За дорученням Київського міського голови Леоніда Черновецького її вирішено реконструювати. Мер вважає, що потрібно зберегти всі лінії, запровадивши сучасні технології та шумопоглинаючі системи. Згідно з розпорядженням столичного градоначальника, оновлену лінію подовжать до 20,2 км. Планують, що після реконструкції швидкісний трамвай рухатиметься з удвічі більшою швидкістю та обслуговуватиме понад 25 тис. пасажирів на годину, а інтервал руху в години пік не перевищуватиме 2—3 хвилин.
“Кобру” зберуть у Дарниці
Разом із цим у столиці триває оновлення рухомого складу трамвайного парку. Наразі в Дарницькому депо здійснюють капітальний ремонт і модернізацію старих вагонів. У старих машинах повністю замінюють електроніку, частину агрегатів, оновлюють салон. Завдяки цьому вдається подовжити термін експлуатації машин ще на 10 —12 років. Враховуючи, що новий імпортний трамвай коштує 1—1,5 млн євро, модернізація старого обходиться в 300 — 400 тис. грн. Протягом найближчих 1,5 року на підприємстві збираються відремонтувати 100 —150 таких вагонів. До того ж, у Дарниці збирають нову модель трамвая — трискладову “Кобру”, яка за зовнішнім виглядом і технічними показниками не поступається європейським аналогам.